Feiten en fabels over voeding en mondgezondheid

 In Mondgezondheid

Voeding en mondgezondheid krijgt te weinig aandacht

Voeding en gezondheid kent veel verschillende kanten. Wat is nou gezond, hoe kun je het beste afvallen, wat is een correcte macro-verhouding etc. Daarnaast heb je ook de kant waarbij er wordt gekeken naar verstandige voedingskeuzes én wat het beste is voor je mondgezondheid. Over het algemeen wordt hier erg weinig aandacht aan besteed. Terwijl ook dit ontzettend belangrijk is voor je algehele gezondheid. Een slechte mondgezondheid is verbonden met een slechtere gezondheid, net als een ongezonde voeding en leefstijl! Lees hieronder meer over enkele bekende feiten en fabels rondom voeding en mondgezondheid en werk aan een betere (algehele) gezondheid.

 

Feiten en fabels de wereld uit!

1. Het drinken van frisdrank, fruitsappen en energiedrankjes heeft invloed op je gebit.

Waar. Frisdrank, fruitsappen en energiedrankjes zijn erg zuur en geven daarom grote kans op erosie (slijtage van het glazuur) en zijn dus slecht voor je gebit. Het zuur proef je niet door de toegevoegde suiker of zoetstof. Doordat deze drankjes veel suiker bevatten heb je ook meer kans op gaatjes in je gebit. Af en toe een glas is geen probleem, maar dit soort drankjes de hele dag door drinken is slecht voor je gebit. Ook light-drankjes zijn, doordat ze zuren bevatten, slecht voor het gebit.

 

2. De tandarts of mondhygiënist kan bepaalde ziektes in de mond herkennen.

Waar. Signalen van stress en ziektes als anorexia, het Syndroom van Sjögren, eerste symptomen van diabetes en soms zelfs ernstige ziektes zoals leukemie kunnen bij een regelmatig bezoek herkend worden in de mond. Indien nodig kan de tandarts of mondhygiënist doorverwijzen naar de juiste zorgverlener.

 

3. Er is geen verband tussen je algehele lichamelijke gezondheid en de gezondheid van je mond.

Niet waar, er is wel een verband. Onder sommige omstandigheden kan een slechte mondgezondheid de algehele gezondheid verslechteren. Bij een slechte mondgezondheid heb je vaak ontstoken tandvlees. Dit is voor bacteriën de toegangspoort tot de bloedbaan waardoor ze zich door het hele lichaam kunnen verspreiden.

 

4. Je kunt een zak snoep beter in één keer leeg eten, dan verspreid over de dag iedere keer een snoepje.

Waar. Hoe minder eet- en drinkmomenten je tanden te verduren krijgen, hoe beter. Beperk het aantal eet- en drinkmomenten tot maximaal 7 keer per dag. In één keer opeten is dus minder slecht voor je gebit. Natuurlijk is het altijd beter voor je gebit om voedingsmiddelen te gebruiken waarin geen suiker en zetmeel zitten. Zo help je het risico op gaatjes in je tanden en kiezen te voorkomen.

 

5. Roken heeft geen invloed op het tandvlees.

Niet waar. Roken is slecht voor je tandvlees. Het zorgt ervoor dat de doorbloeding van je tandvlees en de weerstand tegen infecties vermindert. Zeker bij parodontitis (ontstoken tandvlees en kaaktandbot) kunnen klachten door roken verergeren.

 

6. Je kunt (deels) voorkomen dat frisdranken en zure dranken tanderosie veroorzaken.

Waar. Voorop staat dat dranken die niet zuur zijn en geen suiker bevatten het beste zijn om te drinken. Verder kan het ‘spelen met frisdrank’ door het tussen je tanden door te spoelen erosie veel erger maken. Zo snel mogelijk doorslikken van dranken of een rietje gebruiken kan al veel schelen. Het oppervlak van tanden en kiezen wordt zachter door de inwerking van zuur. Als je direct na het eten of drinken van iets zuurs je tanden poetst, kun je de glazuurlaag gemakkelijk wegpoetsen. Het is daarom goed om even te wachten met poetsen. Naspoelen met water kan ook helpen.

 

7. Er zitten enkele miljoenen bacteriën in de mond.

Waar. Er zitten zelfs meer dan 1.000.000.000 bacteriën in de mond en dat is heel normaal.

 

Meer feiten en fabels

Weet jij nog meer feiten en fabels rondom voeding en mondgezondheid of heb je vragen? Stel deze gerust en de diëtist zoekt het voor je uit.

Recommended Posts

Plaats een reactie

Contact

Krijg vrijblijvend informatie over de mogelijkheden of stel hier je vraag.