Migraine en voeding

 In Aandoeningen

De meeste mensen hebben weleens last van hoofdpijn. Dit gaat in veel gevallen binnen enkele uren weer over en kan eventueel met een lichte pijnstiller gestild worden. Migraine kan veel heftiger aanwezig zijn in het leven, soms zo erg dat iemand er dagen van plat ligt en werkelijk niks meer kan. Vaak bestaat migraine uit een zware kloppende of bonzende hoofdpijn, soms met misselijkheid, braken en gevoeligheid voor licht en geluid.

Sommige mensen voelen een migraineaanval aankomen. Dit kan in de vorm van een migraine-aura waarbij het zicht verstoord raakt door blindheid, vlekken of gekleurde flitsen. Daarnaast kan het ook een tinteling geven op het gezicht of de reuk aantasten. Andere manieren van waarschuwingen zijn een veranderde lichaamstemperatuur, trek hebben in bepaald voedsel, stemmingswisselingen of een spontaan veranderd energielevel (zowel opgewekt als vermoeid zijn).

 

Triggers

Enkele veelvoorkomende triggers voor migraineaanvallen zijn stress, negatieve emoties zoals boosheid, vermoeidheid en neerslachtigheid, fel licht, harde geluiden, sterke geuren, temperatuur-, weers- en hoogteveranderingen, hormonen (m.n. rondom de menstruatiecyclus van vrouwen), gebrek aan beweging, veel slapen, wagen- of zeeziekte en voeding.

 

Bewustzijn

Welke factoren migraineaanvallen kunnen triggeren is persoonsgebonden. Om erachter te komen welke triggers bij jou een rol spelen, zal je een dagboek moeten bijhouden. In dit dagboek houd je bij wanneer je een migraineaanval hebt en wat je daarvoor hebt gedaan, gegeten, waar je bent geweest, hoeveel stress je had etc. Op die manier kun je eventuele waarschuwingstekens opsporen en mogelijk ook de triggers vinden die jouw aanvallen uitlokken.

In de onderstaande lijst staan nog andere gangbare triggers:
– Alcohol, met name rode wijn, port, champagne en bier
– Brood met gedroogde vruchten en muffins
– Cafeïne houdende dranken zoals koffie, thee en cola
– Chocolade en cacao
– Gefermenteerde levensmiddelen zoals tafelzuur, sojasaus en miso
– Kippenlever, bacon, ham en paté
– Mononatriumglutamaat (MSG)
– Noten, zaden, pindakaas en mueslirepen
– Orgaanvlees en gezouten, gedroogd of gerookt vlees dat nitrieten bevat
– Oude kaas, brie, camembert en Zwitserse kaas
– Sardines, ansjovis en ingelegde haring
– Smaakmakers en smaakversterkers, met name kunstmatige zoetstoffen, bouillonblokjes en vissaus
– Sommige peulvruchten, met name gedroogde bonen, linzen en sojaproducten
– Sulfieten als conserveermiddel in wijn en gedroogde vruchten
– Veel vruchten zoals avocado’s, bananen, citrusvruchten, vijgen, druiven, papaja’s, passiefruit, bakbananen, ananas, frambozen en rode pruimen

 

Balans

Allereerst is het belangrijk dat je voldoende vocht binnen krijgt en regelmatig eet. Honger en een lage bloedsuikerspiegel kunnen namelijk hoofdpijn veroorzaken. Regelmatig en overmatig gebruik van cafeïne (uit dranken en pijnstillers) kan ervoor zorgen dat migraineaanvallen vaker voorkomen. Een bijzonder gegeven is dat cafeïne juist kan helpen om een aankomende migraineaanval te voorkomen. Bij de aanval is er namelijk sprake van spastische samentrekkingen van de bloedvaten in het hoofd. Op dat moment kan cafeïne helpen doordat het de verwijde bloedvaten vernauwt (werkt alleen wanneer je in het dagelijkse leven weinig cafeïne binnen krijgt). Als je tijdens de waarschuwingstekenen een kop sterke koffie drinkt, een pijnstiller neemt en in een donkere en stille ruimte gaat liggen, kan de aanval binnen een uur aan je voorbijtrekken.

 

Migraineaanvallen kunnen dus getriggerd worden door veel factoren. Heb je het idee dat jouw triggers in de voeding liggen, maar lukt het niet om er zelf uit te komen? Neem dan contact op voor een intake met de online diëtist van About Health die samen met jou zal kijken naar jouw triggers. Voor vragen kun je hier terecht.

 

Gebruikte en interessante bronnen

Voeding die baat, voeding die schaadt

Recommended Posts

Plaats een reactie

Contact

Krijg vrijblijvend informatie over de mogelijkheden of stel hier je vraag.