Calcium, krijg jij wel voldoende binnen?

 In Websites

calciumWaarom is calcium belangrijk?

Calcium, ook wel kalk genoemd, is een mineraal die belangrijke functies heeft in het lichaam. Daarom is het belangrijk dat je iedere dag voldoende binnen krijgt via de voeding. Het zorgt voor de opbouw en het behoud van sterke botten en tanden. Daarnaast is het ook betrokken bij het transport van stoffen in het lichaam en de werking van zenuwen en spiercontracties. Wanneer er een tekort is aan calcium wordt dit uit de de botten gehaald om gebruikt te worden bij de andere belangrijke functies. Dit zorgt ervoor dat de botten dunner en minder stevig worden en eerder kunnen breken (osteoporose).

 

Waar zit calcium in?

Melk en melkproducten zoals kaas, yoghurt, smeerkaas en kwark zijn de grootste bronnen. Maar denk bijvoorbeeld ook aan groene groentes zoals spinazie, boerenkool, sperziebonen, sla en broccoli. Of sommige vissoorten zoals koolvis, makreel en lekkerbek. Tahoe/tofu is tenslotte ook een product wat bijzonder rijk is; de hoeveelheid calcium in 100 gram tahoe/tofu staat gelijk aan 2 glazen melk (van 150ml).

Ik dacht zelf eigenlijk ruim voldoende binnen te krijgen omdat ik vaker op een dag zuivel tot me neem, ‘en dat zijn natuurlijk de o-zo-bekende calciumbronnen‘. Nou dat was dus niet voldoende… De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) van calcium is voor mensen met een leeftijd van 19-50 jaar 1 gram (=1000mg), voor mensen van 51-70 jaar 1,1 gram (=1100mg) en voor mensen ouder dan 70 jaar zelfs 1,2 gram (=1200mg). Om mijn ADH hiervoor te halen zou ik dus nog iets kunnen verbeteren in de voeding.

 

Wil jij ook graag weten of je voldoende calcium binnen krijgt?

Verder kun je via de website van de D3-aanpak tegen osteoporose een algemene calcium test doen om meer inzicht te krijgen in hoeveel calcium jij dagelijks binnen krijgt*. Als er iets te verbeteren valt kun je er ook meteen adviezen vinden voor geschikte voedingsmiddelen bij een tekort. Daarnaast geeft deze website ook nuttige informatie over de aandoening osteoporose (botontkalking), en over de juiste diagnose, dosering en dagelijkse gewoonte (D3) bij osteoporose. Neem tenslotte ook nog een kijkje bij de tips & tricks voor calciumrijke voeding, het belang van vitamine D en (preventieve) beweegtips. Of download het gratis bewaarboekje met alle informatie over osteoporose en wat erbij komt kijken.

*Houd er wel rekening mee dat iedere bron weer andere voedingswaardes per product en hoeveelheid kan aangeven. Het is dus een schatting.

 

Voedingsadviezen bij een calciumtekort

Heb je de test gedaan, verdere informatie gelezen van de website maar nog steeds vragen over hoe je je voeding zo volwaardig mogelijk kunt maken? Neem dan hier contact op en stel je vragen. De online diëtist van About Health helpt je graag verder!

 

Gebruikte en interessante bronnen:

 Gezondheidsraad voedingsnormen; vitamine D

Recommended Posts

Plaats een reactie

Contact

Krijg vrijblijvend informatie over de mogelijkheden of stel hier je vraag.